Is de Communicatie Award 2017 een farce?




Is de Communicatie Award 2017 die door Centrum voor Communicatie en Public Relations (CCPR) wordt georganiseerd een grap? Op hun website word je gevraagd om te stemmen op de Communicatiepersonen/ producten van 2017. Een bijzonder goed initiatief, alleen wordt het onduidelijk op grond waarvan er gestemd moet worden. Enkele categorieën waren duidelijk maar de drie laatste hebben mij wel even laten nadenken. Moet ik kiezen wie mijn favoriet is, of moet het op basis van hun kwaliteit?
Laat mij dit eerst zeggen. Goed nieuws! Ik heb bijna gestemd. Bijna. Maar je wordt gedwongen om alle velden in te vullen voordat je jouw stem kan uitbrengen. En dat was een beetje te veel gevraagd. Ik stemde bijna zo: Beste slogan: Stilstaan is geen optie (Finabank) Waarom? Deze slogan heeft Finabank op een of andere manier kunnen vastspijkeren in mijn hoofd. Het lijkt op een Johnny Walker slogan, maar is zo herkenbaar en gelinkt aan alleen Finabank. . Beste TV commercial: Optiek Ninon: Briljant Spaarplan Waarom? Surinaamse reclames zijn over het algemeen: 1. Te serieus 2. Melodramatisch 3. Cliché en saai, net als de reclame van Parbo. Optiek Ninon heeft gedurfd humor te gebruiken. "Een aanstellerig meisje dat aan het eind tuimelt." Grappig en daarom krijgen ze mijn stem. Maar hier begonnen de problemen. Subcategorie journalistiek Bij de nominatie SUBCATEGORIE JOURNALISTIEK heb ik geen keuze kunnen maken. Ik weet ten eerste niet op grond van welke criteriapunten die journalisten zijn gekozen. Dit zijn de criteriapunten: Het resultaat is aantoonbaar. Ik denk dat elk journalistiek stuk "aantoonbaar" is. Wat bedoelen ze? Of bedoelen ze dat het moet zijn gepubliceerd? Mag het ook op facebook? Of een blog? YouTube? Het stukbeschrijft op een professionele, innovatieve en creatieve wijze een bepaald onderwerp. Ja maar wat is dat? Hoe en wanneer is iets creatief. Journalistiek is gebaseerd op feiten. Ik zou daarmee niet creatief omgaan. Dus misschien moet er beter uitleg komen. Beroepsethiek De code van Bordeaux? Hoor en wederhoor? Moeten het journalisten zijn die in 2017 nooit hebben moeten corrigeren? San na a san precies? Het stuk bevat een inleiding, middenstuk, slot Een goed journalistiek stuk wordt met het piramide-principe in mind geschreven. Dus niet als een opstel, maar de meest belangrijke zaken als eerst. Ik weet niet of dit criteriapunt daarom goed is. Of wacht, bedoelen zij een achtergrondverhaal,analyse, rubriek of reisverslag? Verder verwijzen de organisatoren niet naar het "stuk". Jaarlijks schrijven journalisten, en ook de genomineerde journalisten, honderden nieuwsartikelen. Ik zie enkele namen van journalisten die bij een krant/website werken. What about bloggers en tijdschriftjournalisten? Subcategorie Columnisten Ik lees vaker columns van niet alleen Giwani Zeggen, maar ook van de andere genomineerden. De stukken van Zeggen laten je na het lezen even stilzitten. Soms uit boosheid, soms uit bewondering, soms uit begrip, soms een tyuri, maar meestal ontstaat er een discussie. Dit ervaar ik niet altijd bij de andere columnisten, die trouwens ook steengoed schrijven. Dus Zeggen is mijn favoriet. Maar ook hier zou het goed zijn om te verwijzen. Zeggen heeft zijn eigen Facebook page, Von Zeggen, waar hij al zijn stukken post. Waar kan ik de stukken van Philomena Bijlhout, Stuart Rahan en Sharda Ganga lezen? Award Communicatie man/vrouw Bij Communicatieman/vrouw staat: Deze erkenning wordt gegeven aan personen die veelvuldig een noemenswaardige bijdrage hebben geleverd binnen de communicatie branche. Ik weet bij God niet wat hun bijdrage is geweest. Welke reclames, shows, workshops, trainingen en andere zaken op communicatiegebied hebben zij neergezet? Welke markante prestatie is geleverd? De organisatoren gaan er toch niet vanuit dat iedereen dat weet? Dat zou een slechte communicatiehouding zijn. Is deze award een farce? Ja, voor een groot deel wel. Mensen vragen te stemmen zonder te zeggen wat de prestatie van de genomineerden is, is bedenkelijk en neigt naar favoritisme. Wij weten ook niet hoe het selectieproces is geweest en wie allemaal in dat orgaan zitten. De CCPR-organisatie geeft geen duidelijkheid. Tegelijkertijd is dit een steengoed idee. Maar zo lang niet duidelijk wordt: 1. Hoe er genomineerd wordt. 2. Wat de geleverde prestaties zijn van de genomineerden. Blijft deze award een gezellige ons-bij-ons. Gregory Rijssen Internetbronnen: https://www.ccprsuriname.com/stem-communicatie-awards-2017 https://www.facebook.com/Von-Zeggen-1603826966515410/

Reacties

  1. Goedemiddag Gregory. Ik had gestemd en vond de laatste paar namen onbekend. Ze hebben ons gepakt. Wat valt er te winnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Unknown,

    Het is niet eens erg als je de mensen niet kent, maar tenminste zou je moeten weten wat ze hebben gedaan om genomineerd te worden. Je ziet een paar namen en dat is alles.

    Je MOET verder alle velden invullen om te kunnen stemmen. De kans is dan groot dat je stemt op iemand die je van de tv kent of toevallig persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Numerus fixus medische faculteit verlagen is racisme