Geschiedenis is saai of niet?

Geschiedenis wordt heel saai gegeven op school. Je moet data en gebeurtenissen in je hoofd stampen, waardoor je je op een gegeven moment afvraagt: waarom moet ik dit onthouden? Je ziet de historische waarde ervan niet in, en het vak geschiedenis wordt een soort last. Je leert dus precies wat je nodig hebt om een cijfer op school te halen. Een 10 is geweldig, een zes ook!

Nu ik ouder ben, weet ik beter. Geschiedenis is een van de belangrijkste vakken op school en zou wat mij betreft tot aan de middelbare school gegeven moeten worden. Studenten moeten echter wel het belang ervan inzien, anders krijg je lege klassen. Dit zijn mijn voorstellen:

  1. Maak de lessen interactief.
    Dat kan door de studenten te brengen naar de plekken. Bijvoorbeeld de standbeelden in Paramaribo. Je repetitie bestaat uit foto's van de standbeelden.

  2. Draai oude films af op school
    Laat de studenten daarna hun ouders interviewen over "hun tijd" en een verslagje van minimaal 200 woorden schrijven. (Interviewtechnieken en het verzamelen van mondelinge bronnen).

  3. Verdeel de studenten in groepen en laat ze korte opdrachten uitvoeren.
    Ik denk aan: Onderzoek waarom jouw straat zo heet. Wie was die persoon? Waarom is de straat naar deze persoon vernoemd? Vraag de ouderen in je buurt waarom de straat zo heet. Wat heeft die persoon in zijn leven gedaan? Wanneer is die persoon overleden? Enzovoort, enzovoort. Deze vragen kunnen de leerkrachten ook opstellen.

Maar je kan dit doen met ALLES!
Personen: Lieve Hugo, George Hindori, de oudste bewoner uit je straat.
Bedrijven: Waarom heet het bedrijf EBS zo?
Scholen: Waarom heet je school Caprino Alendy?
Standbeelden: Wie is die gozer?
Voeding: Hoe werd saoto vroeger gemaakt? Vraag ouderen (en je kan ook smakelijk eten).
Gebouwen: Hoe heet gebouw A? Wie heeft het gebouwd en welke functie had het vroeger?
Bruggen: Het doel en de naam van de brug.
Activiteiten: Pom op de oude manier bakken? Culturele activiteiten bezoeken met nadruk op geschiedenis (winti-pre, kaseko-festival, moskee, tempel, enz.).

Je ziet het, geschiedenis hoeft geen saaie boel te zijn.
Op de middelbare school kun je natuurlijk beginnen dieper de materie in te gaan. Denk aan discussies over het ontstaan van Paramaribo: ligging, bedoeling, architectuur en welk effect dit heeft op de infrastructuur. Of historisch onderzoeken waarom bedrijven wegtrekken uit de binnenstad.

Je leert tegelijkertijd scholieren ook kritisch kijken naar bronnen, hoe die te onderzoeken en op hun waarde te schatten. Je laat scholieren zien dat er verbindingen zijn met andere vakgebieden zoals sociologie, economie en zelfs biologie. Je laat ze kennismaken met moderne tools zoals het internet en ons Nationaal Archief, en hoe ze die kunnen gebruiken.


Tot slot, betrek academici erbij. Ik denk aan een Rosita Leeflang die de ontwikkeling (dus geschiedenis) van Kasekomuziek heeft onderzocht. Maak er een leuke interactieve les van met zang en dans!

Geschiedenis is niet saai!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DNA en regering lappen grondwet aan hun laars door niet te verantwoorden wat zij met ons geld doen

De tijdlijn van Pokie