Ik heb gestemd!


Nee man er zijn geen verkiezingen. Ik heb gestemd op de website van CCPR de afkorting van Centrum voor Communicatie en Public Relations. De eerste keer leverde ik kritiek op de verkiezing omdat er gevraagd werd op mensen te stemmen zonder dat hun product of verdienste werd gemeld. Nu zijn de producties geplaats, dus hup-hup, laten wij gaan stemmen!

Over de eerste twee categorieën heb geen noemenswaardige opmerking. Ik koos  “Beste Slogan” voor “Stilstaan is geen optie”. De afgelopen jaren heeft Finabank een agressieve campagne opgezet en hebben ze een soort “swag” gecreëerd. Hoewel de slogan je laat denken aan Johnny Walker blijft hij vastzitten. De slagzin van 1660 is ook mooi en ik twijfelde ff. En de andere slogans? Wel, ik vind niets bijzonder aan slogans in het Engels. Wat betekent: “Indulge in the golden spirit of Suriname”? Wan sma kan leg mi uit? “Keeping us in touch” en “A taste to remember, moments to share” zijn oud. Verder vind ik “Quality in information technology” een luie slagzin. Het laat je denken aan iemand die ijsjes verkoopt en een slogan kiest: “Altijd koude ijsjes”.  

Dan de reclames. Zoals ik eerder zei, Surinaamse reclames zijn doodserieus, saai, cliché en humorloos. Optiek Ninon heeft geprobeerd een leuke flitsende reclame met humor te maken. Mindblowing!  Dus ze krijgen mijn stem.  Radler van Parbo is leuk, maar alle reclames van Parbo na a sem.” Qua kwaliteit zijn het stuk voor stuk goede producties, maar zoals ik eerder zei, vind ik ze saai en cliché en humorloos. Gelukkig hebben ze die van Diamond Blue niet gezet. Je kent die reclame waar NIEMAND en ik zeg NIEMAND het water drinkt. Slechtste reclame ooit.

Maar mijn belangstelling ging echt uit naar de subcategorie journalistiek. Ik ben ex-journalist en kijk altijd reikhalzend uit naar alles dat met journalistiek te maken heeft. Nu CCPR de artikelen erbij hebben gezet ben ik ze gaan lezen, want ik wilde op basis van het product mijn stem geven. Het artikel van Pross is prima. Het nodigt uit om te lezen en eindigt krachtig. Ik vind alleen dat er veel wordt herhaald. Dan komen wij bij Ivan Cairo’s artikel. Er staat boven in kapitale letters “COLUMN”. Ik dacht: “wakti, is er geen categorie voor columnisten?” Wat doet een column dan bij “Journalistiek”. Ja columns zijn ook journalistieke producties, maar als je een aparte categorie hebt voor columnisten dan…laat maar. Het artikel van Kruimel is een beetje wazig. Oten a sani psa? Waar is de conferentie gehouden? Fundamentele vragen die onbeantwoord zijn gebleven. En Raoul Lith’s artikel “Bouva lanceert project “Trotse Surinamer” heeft veel weg van sluipreclame. Uiteindelijk vond ik diepgang in het artikel van Merredith Bruce “Nieuwe leiders': Stefano Biervliet”. Dus je weet waar mij stem is gegaan.

Het moeilijkst was om een keuze te maken bij de categorie columnisten. Stuk voor stuk steengoede columns man. Ik wilde mij onthouden van stemmen. Dus ik heb hier gestemd op basis van: “welk column spreekt mij het meest aan.” Ik eindigde bij Giwani Zeggen. Misschien omdat ik de politiek ook op de voet volg en een fan van Barça ben en het referendum daarom ook op de voet volgde. Maar aan het eind van zijn artikel zei ik: “Werkelijk, zo a deh.”

Op de laatste categorie heb ik wel meeste problemen ervaren. Ten eerste: waarom is ALLES op de site in het Nederlands en plotseling mi mus’ lees Engels. Is het opzettelijk gedaan CCPR-people? Engels! Really? Ten tweede een duidelijk verschil tussen de opgegeven informatie van de Communicatiemensen. Waarom niet bij iedereen het volgende doen:

1.       Opleiding
2.       Minimaal drie projecten
3.       Iets visueel tonen op communicatiegebied.

En waarom is Luc van Charantes resume (een Engels woord) zo kort. Welgeteld 48 woorden. Waarom niet 50 woorden, zou een mooi afgerond getal zijn toch? Ik kan verder niet zo goed halen wat Curry op communicatiegebied heeft gedaan.  En als het echt om trainingen gaat, zou Jane Kolf-Bergraafs naam ook daar moeten staan.  Je weet toch, die ene vrouw die elk jaar communicatietrainingen verzorgt.

Goed ik haalde diep adem, en zei tegen mijzelf: “Klets minder jongen. Kies iemand uit de lijst die op communicatiegebied iets tastbaar heeft neergezet.” Ik stemde op Odette Miranda.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe bereken je een zetel?

Geschiedenis is saai of niet?

DNA en regering lappen grondwet aan hun laars door niet te verantwoorden wat zij met ons geld doen