Ik heb gestemd!
Nee man er zijn geen verkiezingen. Ik heb gestemd op de website van CCPR de
afkorting van Centrum voor Communicatie en Public Relations. De eerste keer
leverde ik kritiek op de verkiezing omdat er gevraagd werd op mensen te stemmen
zonder dat hun product of verdienste werd gemeld. Nu zijn de producties
geplaats, dus hup-hup, laten wij gaan stemmen!
Over de eerste twee categorieën heb geen
noemenswaardige opmerking. Ik koos “Beste
Slogan” voor “Stilstaan is geen optie”. De afgelopen jaren heeft Finabank een
agressieve campagne opgezet en hebben ze een soort “swag” gecreëerd. Hoewel de
slogan je laat denken aan Johnny Walker blijft hij vastzitten. De slagzin van
1660 is ook mooi en ik twijfelde ff. En de andere slogans? Wel, ik vind niets
bijzonder aan slogans in het Engels. Wat betekent: “Indulge in the golden spirit
of Suriname”? Wan sma kan leg mi uit? “Keeping us in touch” en “A taste to remember,
moments to share” zijn oud. Verder vind ik “Quality in information technology”
een luie slagzin. Het laat je denken aan iemand die ijsjes verkoopt en een
slogan kiest: “Altijd koude ijsjes”.
Dan de reclames. Zoals ik eerder zei,
Surinaamse reclames zijn doodserieus, saai, cliché en humorloos. Optiek Ninon heeft geprobeerd
een leuke flitsende reclame met humor te maken. Mindblowing! Dus ze krijgen mijn stem. Radler van Parbo is leuk, maar alle reclames
van Parbo na a sem.” Qua kwaliteit zijn het stuk voor stuk goede producties,
maar zoals ik eerder zei, vind ik ze saai en cliché en humorloos. Gelukkig hebben
ze die van Diamond Blue niet gezet. Je kent die reclame waar NIEMAND en ik zeg NIEMAND
het water drinkt. Slechtste reclame ooit.
Maar mijn belangstelling ging echt uit naar de
subcategorie journalistiek. Ik ben ex-journalist en kijk altijd reikhalzend uit
naar alles dat met journalistiek te maken heeft. Nu CCPR de artikelen erbij
hebben gezet ben ik ze gaan lezen, want ik wilde op basis van het product mijn
stem geven. Het artikel van Pross is prima. Het nodigt uit om te lezen en
eindigt krachtig. Ik vind alleen dat er veel wordt herhaald. Dan komen wij bij
Ivan Cairo’s artikel. Er staat boven in kapitale letters “COLUMN”. Ik dacht: “wakti,
is er geen categorie voor columnisten?” Wat doet een column dan bij “Journalistiek”.
Ja columns zijn ook journalistieke producties, maar als je een aparte categorie
hebt voor columnisten dan…laat maar. Het artikel van Kruimel is een beetje
wazig. Oten a sani psa? Waar is de conferentie gehouden? Fundamentele vragen
die onbeantwoord zijn gebleven. En Raoul Lith’s artikel “Bouva lanceert project
“Trotse Surinamer” heeft veel weg van sluipreclame. Uiteindelijk vond ik
diepgang in het artikel van Merredith Bruce “Nieuwe leiders': Stefano Biervliet”.
Dus je weet waar mij stem is gegaan.
Het moeilijkst was om een keuze te maken bij de
categorie columnisten. Stuk voor stuk steengoede columns man. Ik wilde mij
onthouden van stemmen. Dus ik heb hier gestemd op basis van: “welk column spreekt
mij het meest aan.” Ik eindigde bij Giwani Zeggen. Misschien omdat ik de
politiek ook op de voet volg en een fan van Barça ben en het referendum daarom ook op de voet volgde. Maar aan het eind
van zijn artikel zei ik: “Werkelijk, zo a deh.”
Op de laatste categorie heb ik wel meeste
problemen ervaren. Ten eerste: waarom is ALLES op de site in het Nederlands en
plotseling mi mus’ lees Engels. Is het opzettelijk gedaan CCPR-people? Engels!
Really? Ten tweede een duidelijk verschil tussen de opgegeven informatie van de
Communicatiemensen. Waarom niet bij iedereen het volgende doen:
1.
Opleiding
2.
Minimaal drie projecten
3.
Iets visueel tonen op
communicatiegebied.
En waarom is Luc van Charantes resume (een Engels
woord) zo kort. Welgeteld 48 woorden. Waarom niet 50 woorden, zou een mooi
afgerond getal zijn toch? Ik kan verder niet zo goed halen wat Curry op
communicatiegebied heeft gedaan. En als
het echt om trainingen gaat, zou Jane Kolf-Bergraafs naam ook daar moeten
staan. Je weet toch, die ene vrouw die
elk jaar communicatietrainingen verzorgt.
Goed ik haalde diep adem, en zei tegen mijzelf:
“Klets minder jongen. Kies iemand uit de lijst die op communicatiegebied iets
tastbaar heeft neergezet.” Ik stemde op Odette Miranda.
Reacties
Een reactie posten